SPROVOD S. GRACIJE ŠAINČEVIĆ
S. Gracija je sahranjena u ponedjeljak, 1. srpnja 2024. godine. Sahranjena je na mjesnom groblju u Slavonskom Brodu u sestarki grob. Sprovodne...
ŽUPA DAVOR - ZLATNI JUBILEJ S. DUBRAVKE KOPILOVIĆ
Danas je u našoj župi bilo svečano i raspjevano. Na svetoj Misi na poseban smo način u molitve stavili naše časne sestre, Sestre Naše Gospe, koje već...
ZLATNI JUBILEJ ZAVJETA S. JELENE MARKIĆ, S. JASMINKE EREIZ I S. DUBRAVKE KOPILOVIĆ
U samostanu u Bukovačkoj 316 održan je od utorka 25. lipnja do subote 29. lipnja 2024. turnus duhovnih vježbi za sestre. Voditelj je bio...
PREMINULA S. M. GRACIJA ŠAINČEVIĆ
Svim sestrama, rodbini i prijateljima javljamo da je naša draga
s. M. Gracija...
SPROVOD S. CECILIJE PLEŠA
S. Cecilija je sahranjena u utorak, 21. svibnja 2024. godine. Sprovodne obrede na zagrebačkom groblju Miroševac i sv. Misu zadušnicu u župnoj crkvi...
PREMINULA JE S. M. CECILIJA PLEŠA
Svim sestrama, rodbini i prijateljima javljamo da je naša draga s. M. Cecilija Dragica Pleša, redovnica Družbe sestara Naše Gospe, okrijepljena...
Blagdan bl. Marije Terezije od Isusa Gerhardinger
U Kući matici, Primorska 20, Zagreb, 10. svibnja 2024. godine, prigodom blagdana bl. Marije Terezije od Isusa Gerhardinger, svečano euharistijsko...
“RADUJ SE ZA SVOJE MLADOSTI”
Gospićko-senjska biskupija i grad Gospić domaćini su 12. Susreta hrvatske katoličke mladeži koji se održao u Gospiću u subotu 4. svibnja 2024. godine...
Djeca uprizorila križni put na Cvjetnicu
Uz euharistijsko slavlje Nedjelje muke Gospodnje (24. ožujka) u našoj župnoj crkvi Župna dramska skupina scenski je uprizorila postaje u igrokazu...
„Zagreb, Prag i Rim: Pitanje žena u etapama opće sinode“.
PRILOG S. THEE U POSEBNOM BROJU ČASOPISA „HERDER KORRESPONDENZ“ POSVEĆENOM TEMI ŽENA U CRKVENIM SLUŽBAMA U posebnom tematskom broju poznatog...
Nova knjiga s. Katarine Koprek “Modaliteti gregorijanskih napjeva”
ZAGREB (IKA)
26.08.2019. / 12:40
U izdanju Katoličkoga bogoslovnog fakulteta i Sveučilišta u Zagrebu objavljena je prva knjiga niza pod nazivom Gregorijanika autorice prof. dr. sc. Katarine Koprek s naslovom Modaliteti gregorijanskih napjeva (Povijesni pregled i interpretacijske mogućnosti).
Knjiga u našoj sredini predstavlja prvu objavljenu studiju na hrvatskom jeziku o širokom pojmu modalnosti, koju u području glazbe treba shvatiti kao složenu glazbenu strukturu u kojoj različiti stupnjevi određene ljestvice, njihova organizacija u karakteristične formule, doprinose formiranju izvorne melodijske sheme, dinamički zasnovane na tradicionalnim odnosima bliskosti, privlačnosti i kretanja.
Knjiga obuhvaća pet cjelina. Prva, naslovljena Modalitet kao sustav klasifikacije gregorijanskoga repertoara, bavi se sustavom koji je poznat u liturgijskim knjigama pod nazivom octoechos, a koji je prvi put posvjedočen u Tonariju iz Saint-Riquiera iz 8. st.
U drugoj cjelini studije (Modalitet kao znanost o modalitetu gregorijanskoga repertoara) prikazan je razvitak modalnih ljestvica od arhaičnog modaliteta do sustava od osam starocrkvenih načina. Potom se iznose kriteriji za proučavanje modusa octoechosa kao što su struktura ljestvice modusa, hijerarhija stupnjeva te modalne note što autorica sublimira u pregledan i nadasve poučan pojedinačni opis svih modusa s naglaskom na glavne stupnjeve te ulogu ostalih stupnjeva pojedine ljestvice donoseći po nekoliko karakterističnih gregorijanskih kompozicija za svaki starocrkveni način. Ovaj prikaz može biti od pomoći ne samo gregorijanistima, nego i skladateljima musicae sacre kako bi proniknuli u bit odnosa među tonovima modusa. Odsječak završava prikazom karakterističnih melodijskih formula.
Novi, treći odlomak knjige povijesni je pristup razmišljanju o etičkim karakteristikama glazbe u grčkoj filozofiji i kulturi čije su misli presađene u područje kršćanstva. Četvrtom cjelinom studije modalitet se postavlja u kontekst ethosa ili modalnoga osjećaja gregorijanskoga repertoara, polazeći od sustava od osam ljestvica za koje Guido iz Arezza u 11. st. navodi da se dobro uklapaju u različita stanja duše. Tako su sa strane izražajnosti za svaki pojedini modus sažeti dosezi mnogih teoretičara glazbe uz opise jedinstvenih reljefnih prikaza i aforizmama iz opatije Cluny. U posljednjem, petom odlomku autorica Koprek proučava modalitet kao područje tekstualno-melodijske, semiološko-modalne i egzegetske analize na primjerima ulaznih pjesama gregorijanskoga repertoara liturgijskih vremena došašća, Božića, korizme i svetkovine Uskrsnuća Gospodinova proširujući istu analizu na liturgijske recitative Exultet, Annuntiatio Pasche i Kalende.
Iz recenzije doc. mr. art. Blaženka Juračića o knjizi čitamo: „Saznanja u ovoj knjizi nisu finalna i konkluzivna, već su sintetizirana usmjeravajući čitatelja na širu vizuru fenomena modalnosti. U ovoj se knjizi različiti vidovi promatranja modalnosti sintetiziraju da bi doveli do njezine praktične vrijednosti. Autorica izlaže modalne faktore jednostavno i jasno, povijesno i liturgijski kronološki…“
Pisani kritički osvrt prof. mr. art. Miroslava Martinjaka ističe: „Ova vrijedna knjiga u koju je uloženo puno truda i napora otkriva ono što nije bilo otkriveno i sabire na jednom mjestu ono što nazivamo crkvenim modusima koji su utkani u gregorijansku kompoziciju u svim njezinim oblicima… U knjizi je otkriven svijet duhovnoga, emotivnoga i teološkoga razumijevanja stare gregorijanske melodije i njezine najuže veze s porukom riječi koja nije bilo kakva riječ, već riječ Božja koja poučava, tješi, budi nadu i otvara horizonte vječnost… Knjiga će biti odličan priručnik studentima crkvene glazbe… a vjerujem da će mnogi znatiželjnici, muzikolozi i skladatelji posegnuti za njom u želji da otkriju svijet gregorijanskoga modaliteta i pokušaju ga utkati u suvremeni glazbeni izričaj.“